Foto/Report: Italy trip autem 2016 - Loreto, Monti Sibillini, Benátky, Český Krumlov ....

Foto/Report: Italy trip autem 2016 - Loreto, Monti Sibillini, Benátky, Český Krumlov ....

Když začínám psát tyto řádky, tak fyzicky jsem v letadle, které akorát přelétává Kavkaz směr Peking, ale hlavou jsem stále v Itálii, odkud jsem se před pár dny vrátil. Vše začalo spontálně, kdy mi jednoho odpoledne přišla od Bíby zpráva: „Vypadnul nám člověk …, nechceš přijet?“. A po obdobně započaté nedávné akci Sněžka, vznikl další „HEC“ v podobě 1200km z Nera vzdáleného italského Loreta :). A právě z této cca týdenní cesty tu mám krátkou fotoreportáž s pár zajímavých info z míst, které jsem navštívil i pár tipů na cestu autem do Itálie.

Castelluccio-Monti-Sibillini-Itálie

V moment, kdy jsem po velmi krátké úvaze odpověděl na zprávu „přijedu za Vámi“, nikdo pořádně nevěřil, že opravdu dojedu. To vše v době, kdy jsem měl dlouho dopředu naplánovanou cestu do Číny, která prakticky hned navazovala. Byl čas jen vyprat oblečení a nyní již sedím v letadle směr Peking, psaním těchto odstavců si zkracuji čas ...

Italy-Macerata

„BB´s rodina a nejbližší = 14 kousků v baráku“ už byla týden zabydlená s výhledem na poutní město Loreto. Měl jsem tak nejaktuálnější info přímo z místa dění a já měl dojet na společný druhý týden v úvodu července 2016. Před odjezdem jsem si našel zajímavá místa, kam jsem se chtěl podívat, i když nakonec bylo opět vše jinak …

Monti-Sibillini-Itálie

Je neděle večer a já začínám konečně balit, Bíba stále na dálku kontroluje, zdali už jedu. Já čekám, než přejde pás bouřek, dešťů směřujících od JZ na východ, aby mě pak dlouho mihající stěrače auta moc neuspávaly :).

Itálie-benátky-uličky

Půlnoc a já vyrážím. Přes noc toho chci co nejvíce ujet. Volím nejrychlejší trasu bez zastávek: Neratovice – Praha – Rozvadov – Mnichov - Insbruk - Trident – Verona – Bologna – Rimini – Ancona – Loreto. Celkem něco přes 1200km, necelých 12hod cesty s jedním tankováním v Rakousku. Všude, kde to šlo, jsem jel tachometrových 140km/h. Přes Rakousko většinu cesty snížená rychlost na 110km/h. Větší zdržení až v kolonách druhý den dopoledne v okolí Bologni (stejně i na cestě zpět). Poplatky: 10tidenní rakouská dálniční známka 9€, průjezd dálničním úsekem – tunel v Rakousku 9€, cca 600km dálnic v Itálii 47€. Náklady na naftu cca 2400Kč (motor 1.9TDI, 96kw, ø5,5l/100km).

Air-France-Boeing-to-Peking-china

Akorát letíme přes hory nedaleko ruského Krasnojarsk, se spolucestující Zhai Wei nanuky v rukách, padá mi z něj čokoláda na zem = začaly silné turbulence, musíme se připoutat a „házející“ letadlo mi skoro znemožňuje pokračovat v psaní těchto řádků … Zpět do Itálie. Příjezd před polednem, všichni „novou krev a oživení ;)“ vítají. BB i já si konečně v objetí uvědomujeme, že další hec se stal skutečností…

Porto-Recanati-Italy-Itálie

Úvodní dny se seznamuji „jak celý tým funguje“. Přes den relax u moře či bazénu. K večeru a večer návštěvy okolních městeček. Nabírám energii a mezitím plánuji větší výlet. Tím je výstup na nejvyšší vrchol horského pásma Monti Sibillini rozkládající se v regionech Umbria a Marche ve střední části Itálie.

Macerata Italy

Týden se láme do druhé poloviny. Já již nabitý novou energií i s potřebou na chvíli utéct od většího množství (jinak skvělých) lidí vyjíždím směr italské hory, do části Středních Apenin. Prvním cílem bylo městečko v cca 1450 m. n. m. Castelluccio vzdálené cca 125km od bydlení. Po cca 100km jízdy se mi začala ukazovat neuvěřitelná panoramata horského pásma Monti Sibillini a já skoro více stavil, kochal se, odpočíval … Posledních 20km jsem jel max 40km/hod, zcela ztratil pojem o čase, užíval si každý metr cesty, tak jako všichni ostatní, co tam projížděli ..

itálie-cesta-autem-monti-sibilliny-castelluccio

Castelluccio. Po příjezdu do horského městečka se otevřelo neuvěřitelné „barevné panorama“. Celá menší náhorní planina (1300 m. n. m.) pod Castelluccio obklopená horami kvetla mákem, bylinkami a různým kořením používané v kuchyni. Úplně všichni zastavovali a fotili. Tolik krajinářských fotografů s profi výbavou jsem pohromadě ještě neviděl. Já s mojí starší cihlou Nikon D700 + zoom Nikkor 28-105/3.5-4.5 jsem si připadal jak s kompaktem :). Skoro každý z nich dvě těla, jedno široké sklo + jeden pořádný teleobjektiv, nesměl chybět stativ.

italy-car-trip-castelluccio-monti-sibilliny

Pochopil jsem, že jsem se vyskytl na výjimečném místě s výjimečnou událostí. Množství fotografů i turistů (99% Italové, nějaký Maďar, Polák se vyskytl) mě donutilo pokračovat dále. Cca 6km od Castelluccia jsem přijel na rozcestí, odkud jsem chtěl vycházet na tamní nejvyšší horu Monte Vettore 2476 m. n. m.

Italy-monti-sibilliny-monte-vettoretto

Bohužel jsem se na rozcestí (Forca di Presta a SP477, cca 1500 m. n. m.) dostal až o pozdní odpoledne v 19hod, tak jsem vystoupil jen na horu Monte Vettoretto (2052 m. n. m.), která je po cestě k té nejvyšší. Po sestupu k autu byla téměř tma. Vrátil jsem se hladový do Castelluccia, kde jsem si dal pořádnou večeři, kde v jídle používají místní vypěstované koření a bylinky.

Italy-Castelluccio-Monti-Sibilliny

V cca půl 11 večer vyjdu z restaurace, podívám se vzhůru. Nestačím se divit, co vidím nad hlavou hvězd i jasnou mléčnou dráhu. Rozhodnutí, zůstávám přes noc! Spacák, karimatku, případně stan mám téměř vždy sebou. Sjel jsem do údolí, dál od městečka. Okolní hory kryly světelné znečištění vzdálenějších městeček a do 3hod rána jsem se pokoušel vyfotit mléčnou dráhu tak, jak ji vidím.

Monti-Sibilliny-Stars-Milky-Way

Pro fotografy: vždy jedna expozice, ISO 3200 – 6400, clona 2.8 – 4, čas 20 – 30s. Hlavně se sešly podmínky: jasno, nebe bez měsíce, malé světelné znečištění. Takhle usínat bych si přál častěji :).

Castelluccio-Italy-Monti-Sibilliny-motorbikes

Po cca 2hod spánku svítání a probuzení s výhledem na barevnou náhorní planinu, která byla částečně v mlze = Paráda! Skoro nikdo nikde a tak jsem se pokusil cvaknout pár „barevných krajin“. Při vyšším zaclonění se na fotkách ukázalo již velké množství nepořádku na mém snímači. Nejsem krajinář a fotky mají pro mě především dokumentační hodnotu. Těm, co to na fotkách vadí, se omlouvám. Zároveň nijak moc neupravuji, neretušuji a o photoshopu jsem jen slyšel :).

Chiesa-di-Santa-Maria-Assunta-Castelluccio-Italy

Následuje další spánek, opět návštěva Castelluccia, které jsem řádně prošel. Navštívil jsem krásný kostelík uvnitř měststkých hradeb - Chiesa di Santa Maria Assunta. Nenašel jsem žádný obchod s prodejem základních potravin. Všude jen restaurace za „italsko-turistické ceny“. Takže s nějakým ovocem a cereálními tyčkami na původně jeden den, jsem musel vydržet i den druhý. To vše doplněné o večeře v restauracích za +- 20€ (těstoviny, steak s brambory ...).

Monte-Vettore-Monti-Sibilliny-Itálie

Monte Vettore 2476m. n. m. Výstup z rozcestí "Forca di Presta x SP477" zahájen až druhý den o páteční odpoledne, kdy se většina již vracela z vrcholu. Všichni se zdraví „čau“ :). Přímá cesta k vrcholu je cca 5km s více jak 1000m převýšením. S mými různými odbočkami, podívat se na horská jezírka, postavit sněhuláka na červencový sníh, různě sednout, lehnout, usnout … :) jsem nachodil cca 15km, převýšení 2300m za cca  7hod. Cesta většinou kamenitá, nezpevněná, dva úseky opravdu krpál a nebezpečnější. Myslím, že s velkou opatrností ve zmíněných kritičtějších místech to rodiny s náctiletými dětmi vyšlápnou.

Monte-Vettore-2476m.n.m.-Monti-Sibillini-Itálie

Celkově se mi pobyt na horách Středních Apenin neplánovaně prodloužil. Kdybych měl více času, zůstal a prochodil bych mnohem více. Návrat ke "skupině na základnu" ve stínu Loreta byl v pozdních nočních hodinách. Půl den před odjezdem do Čech.

Monti-Sibillini-Itálie

Týden uplynul a skoro v tom nejlepším rychle balím. Ostatní už mají většinu hotovo z předešlého dne, úspěšně se předává barák. Postupně se rozsedáváme do aut a do opět dopravou ucpané Bologny jedeme částečně společně.

Monte-Vettore-Monti-Sibillini-Italy-car-trip

V Bologni se od ostatních s Bíbou odtrháváme a jedeme cestu zpět přes italské Benátky - Rakousko (Villach - Salzburg - Linz) - České Budějovice - Tábor - Praha. Tato trasa je kilometrově skoro stejná jako již výše popsaná Rozvadov - Mnichov - Insbruk ..., ale časově delší. I díky chybějícím úsekům dálnic v jižních Čechách. Naším cílem byly Benátky.

Italy-Venezia-parkong-tronchetto-italské-benátky

Benátky. Dojeli jsme do několikapatrového parkoviště na umělém ostrově Tronchetto. Celodenní parking 21€ v automatu. Odtud je několik možností se dostat do centra dění. My jsme zvolili pěškobus, což bylo necelý 1km cesty na okraj Benátek. Museli jsme překonat dva velké kanály, kolejiště apod. Další možností je za poplatek (1,5€/osoba) využít nadzemní dráhy, která vede ve výšce asi 10m a můžete tak dojet na výborné východiště prohlídky náměstí Piazzale Roma, kam jsme z parkoviště došli po cca půl hodiny chůze. V neposlední řadě je možnost využití "lodní MHD", která Vás za 20-30€ doveze skrz kanály i třeba na nejznámější místo Benátek - náměstí sv. Marka (Piazza San Marco). Posléze můžete uličkama vše projít směrem zpět k parkovišti.

Piazzale-Rome-Itálie-most-benátky

Po cca 400km autem z Loreta a 30min chůze z parkoviště Tronchetto jsme na chvíli dali siestu pod nejnovějším mostem s průhledným zábradlím (r. 2007) nedaleko  Piazzale Roma. Následně jsme vyšli do zaplněných uliček. Spíše náhodně jsme se potulovali, navštívili pár bazilik. V jedné z nich se konala soutěž zpívajících sborů. Akustika a některé výkony byly neuvěřitelné, až člověk měl husinu. V mezinárodní účasti nechyběl i jeden slovenský sbor.

bazilika-itálie-benátky

Když už jsme se toulali Benátkami nějakou hodinu, začal jsem v úzkých přeplněných uličkách dle střídavě fungující offline navigace (Here maps) v telefonu hledat, jakým směrem se od nás nachází proslulé náměstí sv. Marka. Místo, kam kdysi připlouvaly lodě z celého světa a kde se také vylodil Napoleon.

italské-benátky-venezia-italy

Chybělo nám asi 400m, když nás uličky najednou vyplivly před nejzachovalejším příkladem byzantské architektury - Bazilikou sv. Marka (Saint Mark's Basilica). Stáli jsme před hlavním průčelím baziliky, hlavy vzhůru, točili se dokola, než nás začali otravovat prodejci krmení pro všude přítomné holuby. A při tom hned vedle těchto prodejců mnoho zasvěcených aktivistů, kteří upozorňovali, že bychom mohli mít "problém s policií". Pro některé turisty bylo krmení holubů velká atrakce.

náměstí-sv.Marka-Benátky-Itálie-Saint-Marks-Basilica

S pomalu zapadajícím sluncem jsme šli k přilehlému přístavu a podél kanálu jsme točili pomalu zpět. Padla tma a my téměř sami zatoulaní v malých zapadlejších uličkách kličkovali směr náměstí Piazzale Roma. Bíbu začal přepadat pocit, že jsme se ztratili (rozuměj trochu panika :) ). S pomocí "Here maps" jsme se napojili opět na lidmi frekventovanější část, která nás dovedla k výchozímu bodu = novému mostu. Tam jsme, před dlouhou cestou autem, dali pro změnu noční jídlo a relax  pod mostem.

italské-benátky-San-Simeone-Piccolo

Noční hygiena italským horkem ulepených těl na záchodcích parkoviště, platím 21€ za celodenní parkovné, šplháme do 4. patra parkoviště. Vyjíždíme z Benátek, ujedu něco přes 600km za 6hodin. V Itálii platím mýtné za ujeté km na dálnici, v Rakousku platím za průjezdy tunely. Celkově mi obě varianty cest do italského Loreta z Neratovic / Prahy přijdou náklady přibližně stejné (cca 4000Kč / 1 cesta = pohonné jednotky, dálniční známky, mýto) bez jakéhokoli vyhýbání se placených dálnic, úseků apod.

Italy-Venezia

Za nádherného svítání přejíždím hraniční přechod Dolní Dvořiště. Jde na mě spaní, Bíba se probouzí a já ji vítám zpět v Čechách. Parkuji u lesa, klid, na několik hodin usínáme. Probouzí nás zvýšená doprava, snídaně a pokračujeme směr Praha.

český-krumlov

Po 10 minutách cesty mě napadne a říkám. "Jsme nedaleko Českého Krumlova, krásné město, dlouho jsem tam nebyl, nezajedeme ...?". BB: "Jooo!" :). V Kaplici - nádraží odbočujeme vlevo na Český Krumlov. Kupujeme pizzu a jdeme si jí pro změnu sníst "pod pěší most" s parádní vyhlídkou na českokrumlovský zámek. Současně s jídlem další naše hygiena po kolena v meandru Vltavy. Celkově se chladíme po sluncem rozpálené procházce, kdy jsme prošli zámecký komplex a otočili to v zámecké zahradě.

Český-Krumlov

Jsme zpět v autě. Víc a víc ulepení, nejdříve tím italsko-benátským, pak nečekaně i českokrumlovským vedrem při procházkách, vyjíždíme směr České Budějovice. Nejedeme ani půl hodiny a podél silnice vidíme vodu = naše vana = hygiena celého těla po skoro 30ti hodinách cesty s různými zastávkami :). Tou vodou byl rybník Štilec nedaleko Kamenného Újezda.

Český-krumlov-zámek

Po asi hodince hygieny valíme směr Praha. Další, tentokrát Bíby nápad: "Nechceš se jet podívat na Slapy?" Já: "Na Slapské přehradě jsem ostudně nikdy nebyl, takže jo ..." Také cesta přírodou do prvního cíle Prahy Modřan byla mnohem příjemnější, než to valit směr Benešov, D1 atd. První zastávku na jídlo jsme udělali na oblíbeném místě motoristů i cyklistů - Rabyňská vyhlídka, která nabízí jeden z nejkrásnějších pohledů na vodní plochu Slapské přehrady. Poslední zastávkou byla pak monumentální betonová hráz a vodní elektrárna Slapy.

Slapská-přehrada

Tam už total vyčerpaní a stále na nonstop dvoudenní cestě z Italského Loreta jsme zamířili opravdu dom. Nejprve vyložení a nikdy v životě víc těšící se Bíby do vany v pražským Modřanech. Mno já jsem to měl ještě 3/4 hodiny do Neratovic.

Když jsem začal psát tyhle řádky, byl jsem v letadle směr Čína. Když je nyní končím, jsem už tři týdny z Asie zpět a "italská tlupa" se čím dál častěji připomíná s fotkami :). Teď odstupem času se na pořízené snímky dívám a zároveň vzpomínám jinak, než kdybych je do světa vyslal do týdne po návratu ještě pln čerstvých dojmů.

Monte-Vettore-Monti-Sibillini-Italy

Více fotek najdete na Facebooku a pro účastníky zájezdu je celý fotoreport ke stažení zde (zaheslován). Na závěr děkuji celé rodině, která mě v Itálii na nějakou dobu adoptovala :). A hlavně smekám před Bíbou, která se mnou vydržela takového nonstop času. Bylo skvělé to vše s nějakým bláznem sdílet. Jaký bude další HEC? :)