Jak fotit basketbal / Patrik Nguyen

Jak fotit basketbal / Patrik Nguyen

Náhled do „mé kuchařky“, JAK FOTÍM BASKETBAL. Tentokrát se více zaměřím na focení basketbalových či jiných indoorových sportů nižších úrovní, které se obvykle odehrávají v tělocvičnách a halách, kde bývá opravdu, ale opravdu málo světla.

 jak-fotit-basketbal

Výhoda je to, že v drtivé většině se bez problémů dostanete opravdu blízko =  do foto kontaktu se samotným děním. Na velkých akcích, na nejvyšších úrovních potřebujete většinou foto akreditaci nebo povolení od někoho z klubu, od pořadatelů utkání, turnaje apod, abyste se vůbec dostali blíže k centru dění.

 jak-fotit-basketbal

Bohužel tímto výhody končí. Jedná se o jednu z nejtěžších foto disciplín, kde nastává jedna z nejhorších kombinací = rychlý sport a opravdu málo přítomného světla v tělocvičnách, halách, sokolovnách … A pro slušnější výsledky je to i celkem náročné na foto techniku, kde se bez zrcadlovky asi neobejdeme.

 jak-fotit-basketbal

Níže se rozepíšu o „kompromisu“, abyste nemuseli utrácet desítky tisíc za „rychlá profi skla“ typu 70-200/2.8, 24-70/2.8, 17-35/2.8 apod., kde dokonce i světelnost těchto profi zoomů 2.8 může být málo!

 jak-fotit-basketbal

Základem je pevný světelný objektiv, nebát se vyšších citlivostí ISO a časy kratší 1/400 spíše 1/500 pro zmrazení dynamického pohybu. Tou nejlevnější variantou je koupit bazarovou 50/1.8, která dle typu a stáří Vás vyjde na cca 2 – 5tis. Kč.

 jak-fotit-basketbal

Jaký fotoaparát? Pro nižší šum při vyšších citlivostech ISO a citlivější AF systém doporučuji starší „full frame zrcadlovku“. Např. Nikon D700, bazarová se pohybuje běžně pod 20tis. Kč.

 jak-fotit-basketbal

O tom, že má pro mnohé „jen 12Mpx“ se raději nebudu rozepisovat a mělo by to být to poslední, co by většina z Vás měla řešit. Z „12ti megapixelového Nikon D90“, se kterou jsem mimo jiné také kdysi začínal fotit basketbal, kolegyně fotografka vytiskla snímek pro výstavu v nadživotní velikosti 2 x 1,4m = metru!!! (více zde) Kdo z Vás někdy něco takového si vytiskne? :)

 jak-fotit-basketball

Samozřejmě není problém v kombinaci se světelným objektivem použít jakoukoli starší či novější zrcadlovku nižší nebo střední třídy. Úspěšnost dobře zaostřených fotek bude nižší, šumu více ..., ale o tom až níže v nastavení.

 jak-fotit-basketbal

Kompakty nebo v současnosti nejpoužívanější mobily na indoor sport nedoporučuji. Snad vyjma focení statických scén nebo nouzové použití kompaktů s většími snímači a se světelnějším objektivem. Výsledky nebudou nijak ohromující. Také je důležité, aby fotoaparát dovoloval manuální nastavení (možnost ovládat clonu, čas, citlivost).

 jak-fotit-basketbal

Já nejčastěji používám kombinaci dvou pevných starších světelných skel. Jedno širší 35/2.0D a druhé kratší tele 85/1.8D. Vše nasazené na starší Nikon D700, která má i na nejčastěji používané vyšší ISO 1600 – 3200 relativně nízké množství šumu. V halách, ve kterých se odehrávají nejvyšší soutěže nebo mezistátní utkání, je přeci jen více světla. Tam častěji používám např. starší zoom 80-200 se světelností 2.8 (dvojprstenec Nikon 80-200/2.8 D ED). Samozřejmě, že ideální stav by bylo vše nahradit o cca 10-20 let mladší technikou, ale to je již o úplně jiném rozpočtu přesahující 100tis. Kč :).

 jak-fotit-basketbal

Nastavení:

Nastavení režimu. Nejčastěji používám plně manuální režim (M) = clonu, čas, ISO mám plně pod kontrolou. Hlavním důvodem je většinou rovnoměrné a stálé indoor osvětlení. Někdy bývají např. rohy hal tmavší než střed = drobně upravím jeden z parametrů. Při vzácněji v tělocvičnách vyskytujících se proměnlivých světelných podmínkách (např. slunce skrz boční okna) je někdy výhodnější použít manuální režim s funkcí Auto ISO.

 jak-fotit-basketbal

Vyvážení bílé. V tělocvičnách vyvažuji bílou „podle neutrální plochy“. U Nikonu se to jmenuje PRE. Podržím chvíli tlačítko WB, dokud nezačne na displeji blikat PRE. Během blikajícího PRE vyfotím jakoukoli bílou plochu (stěna, bílou reklamu, bílý dres hráče, papír apod), na kterou dopadá stejné světlo jako na fotografovanou scénu. Následně vyfotím zkušební snímek, který si prohlédnu na displeji zrcadlovky. Samozřejmě, že lze použít automatické vyvážení bílé, vybrat jedno z přednastavení zdrojů světla nebo dokonce nastavit barevnou teplotu v kelvinech. Poslední možností je fotit do RAWu, kdy můžete vyvážení bílé dodatečně upravit v počítači bez ztráty kvality.

 jak-fotit-basketbal

Ostření. Při akci používám „průběžné (kontinuální) ostření“, u Nikonu ozn. AF-C. U statických momentů používám jednorázové zaostření AF-S. U zrcadlovek nižších tříd bývá nižší úspěšnost přesného zaostření = horší díky méně citlivému AF čipu.  Záleží i na použitém objektivu i na množství světla. To vše má vliv na přesnost a rychlost ostření. Pokud máte k dispozici více ostřících bodů, tak nejspolehlivější jsou ty „křížové“. Nejlepší výsledky dosáhnete se středovým ostřícím bodem. Posléze fotku doladíte ořezem. Já při předvídání akce občas přepínám na v 1/3 levý nebo pravý křížový ostřící bod. Bohužel právě v rychlosti, přesnosti a úspěšnosti ostření je největší rozdíl mezi profi a amatérskými zrcadlovkami + objektivy. I moje současná, výše zmíněná starší fotovýbava je v současnosti již velkým kompromisem.

 jak-fotit-basketbal

Clona. V extrémních případech, kdy je opravdu málo světla, mám zcela odcloněno dle toho, co světelné sklo dovolí => 1.4 nebo 1.8. Při tzv. „plné díře“ se ve snímcích mohou objevit některé optické vady objektivu (neostrost, aberace, nižší kontrast apod).  Někdy např. u „krátkého tele“ 85/1.8 se zacloněním 1.8 – 2.0 + malé vzdálenosti foceného objektu od Vás je hloubka ostrosti velmi malá. Proto z výše uvedených důvodů se moje nastavení clony nejčastěji pohybuje v rozmezí f 2.2 – 2.5. Samozřejmě při focení v lepších světelných podmínkách lze přiclonit více i použít světelné a univerzálnější zoomy.

 jak-fotit-basketbal

Čas. Pro „zmrazení pohybu“ mám hraniční vyzkoušený 1/400! A to spíše v nižších soutěžích, kde nebývá pohyb hráčů až tolik dynamický a rychlý :). I tak hrozí v určitém procentu snímků pohybová neostrost. Lépe nebo spíše vždy doporučuji 1/500 a kratší. Někdy lze úmyslně delšími časy vytvořit kreativní fotografie např. technikou panning (česky švenkování).

 jak-fotit-basketbal

ISO. Mnoho fotografů se bojí vyšších citlivostí ze strachu velkého množství šumu ve fotografiích. Já někdy fotím i na ISO 6400! Vždy je lepší mít více šumu ve fotografii, než mít pohybovou neostrost! = raději nastavím ISO vyšší, abych mohl zvolit kratší čas, který mi zmrazí pohyb! Nejčastěji se pohybuji od ISO 1600 – 3200. V postprodukci fotografie nijak neodšumuji. Dost toho zmizí při zmenšení rozlišení fotografií pro většinou online použití. Při použití ISO 4000 – 6400 někdy fotky převádím do černobílé a to všudy přítomné velké množství šumu dodá fotce …

 jak-fotit-basketbal

Blesk nepoužívám! Blesk „zabije světelnou scénu“. Také je nemyslitelné, aby především ve vyšších soutěžích někdo blýskal hráčům přímo do očí!!! V opravdu nižších soutěžích, v menších tělocvičnách jsem se pokoušel fotit bleskem odrazem. Odrazem o bílý strop, bílé stěny za použití barevných filtrů, abych měl teplotu blesku alespoň trochu sladěnou s teplotou osvětlení v dané tělocvičně. Výsledky nic moc. Je možné si bleskem přisvítit dálkově např. ze stropu. Mno o této možnosti lze uvažovat snad jen v pražské hale na Královce, kde se hrají i euroligová či mezistátní utkání. Tam je přístup k podhledu stropu a lze instalovat např. dálkově ovládaný fotoaparát pro zajímavý horní pohled snímků, tak i dálkově odpalovaná záblesková světla.

 jak-fotit-basketbal

Odkud fotit? Při použití širších ohnisek (17 – 35) je vhodné místo za koncovou čárou pod košem. Nižší soutěže se hrají v tělocvičnách, kde za koncovými čarami není mnoho místa a hráči často po soubojích naráží až do stěn. Proto nejvhodnější místo bývá okolo rohů nebo dále od koše za koncovými lajnami za použití o něco delších ohnisek objektivů (50 - 200mm).

 jak-fotit-basketbal

Úpravy fotografií. Sportovní fotografie je určitým typem reportážní fotografie. Měla by zachycovat skutečnost jako takovou. Žádné úpravy, které by ji pozměňovaly, nejsou povoleny. Samozřejmě je rozdíl, zdali je fotografie určená pro publikování v médiích nebo ji zveřejňujete jen na soc. sítích, svém webu apod. Mezi mou základní a největší úpravu patří ořez. Dále pak případně doladění vyvážení bílé, expozice a občas převod do černobílé. Snažím se z místa focení vždy odnést max hotovou fotku, abych měl následně co nejméně práce v počítači. Někdy bylo potřeba poslat pár fotek mezinárodní FIBA pár minut po skončení utkání!

 jak-fotit-basketbal

Pokud jste dočetli až sem, tak Vás focení sportu asi opravdu baví :). Snažil jsem se sepsat základní nastavení a tipy, „Jak fotit basketbal“. Celá problematika je ještě hlubší, zdaleka ne vše jsem tu popsal a sám se stále novému učím.

 jak-fotit-basketbal

Obdobně se fotí i další halové sporty jako např. házená, florbal, sálová kopaná, volejbal apod. Snažte se vždy daný sport poznat! Dokážete pak spoustu situací předvídat.

 

Také zkoušejte různé druhy pohledů, různá ohniska, různá nastavení, experimentujte, buďte odlišní od ostatních!

Patrik Nguyen