Na cestách s ruským Zenitar 16/2.8 fisheye - uživatelská recenze

Na cestách s ruským Zenitar 16/2.8 fisheye - uživatelská recenze

Před několika lety jsem se rozhodoval o koupi objektivu typu - rybího oka. Neočekával jsem od něj nějaké velké využití, spíše občas doplnit dokument/reportáže o nějaký zajímavý pohled a vyzkoušet fisheye ohnisko. Nakonec se ke mně dostal manuální ruský Zenitar 16/2.8, kterým jsou focena všechna průvodní fota v článku - uživatelské recenzi.

Sněžka Krkonoše

Při rozhodování jaké rybí oko hrály roli tyto faktory:

- potřeba světelnosti 2.8 pro focení indoor sportovních reportáží (např. basketbal)

- pro full frame - fotím na Nikon D700

- nižší cena vzhledem k tomu, že jsem měl v plánu fisheye pohled jen vyzkoušet

Díky poslednímu faktoru jsem vyřadil rybí oka od Nikon, popř. Sigmy, které bazarové stály  12tis. kč a více. Nakonec jsem narazil na inzerát, kde kolega nabízel několik manuálních Zenitar 16/2.8 fisheye nově koupených v Rusku s bajonetem Nikon (netřeba redukce z M42/Nikon) za 4500Kč.

Pár technických informací:

- clona f /2.8 - 22

- ohnisková vzdálenost 16mm (na menším snímači APS-C 24mm)

- úhel pohledu 180° (na APS-C 83°)

- optika 10 prvků v 7 skupinách

- rozměr 64 x 49mm

- hmotnost 310g

- počet lamel clony 6 => po zaclonění sunstars

- sluneční clona - malá neodnímatelná

- minimální zaostřitelná vzdálenost - 30cm

Teplické skály

Použití a jeho vlastnosti:

Po vybalení jsem měl skvělý pocit z konstrukce objektivu - malý a vše z kovu!

 

Jedná se o manuální objektiv, takže se žádné informace nepřenáší do těla fotoaparátu. Clona se ovládá malým kroužkem u bajonetu, ostření jde krásně hladce pogumovaným kroužkem. Hloubka ostrosti je u rybin opravdu velká, proto většinou mám zaostřeno na nekonečno. Jen v případě, že očekávám focený objekt blíže, tak předvolím ze stupnice 1,2m - 0,6m - 0,4m a 0,3m.

 Sněžka KRNAP

Jak používám na Nikon D700?

1) Zapnu plně manuální režim (M)

2) Nastavím čas, iso, clonu a zhruba se orientuji dle expozimetru v hledáčku

3) Cvaknu pár zkušebních snímků a kontroluji na displeji, popř. histogramu

4) Až jsem spokojen s nastavením expozice, řeším případné manuální ostření (většinou mám na nekonečno) nebo ještě jemně dolaďuji expozici dle měnících se světelných podmínek

           

Možná použití manuálního skla vypadá trocho složitěji, ale ve skutečnosti je s ním práce jednoduchá a rychlá.

      Adršpach

Výkon na 12Mpx Nikon D700:

Ostrost / možná nejpřeceňovanější vlastnost skel :) - U indoor sportu fotím nejčastěji na clonu f / 2.8-3.2 + ISO2000 a více, kdy se ne/ostrost v množství šumu "ztratí". Jinak na plnou díru i po mírném přiclonění je opravdu měkký. Při focení venku mám nejčastěji nastaveno f / 8 - 16, kdy je Zenitar 16/2.8 stejně ostrý nebo dokonce v rozích ostřejší než rybiny od Nikonu, Sigmy!

 

Nevidím a neřeším chromatickou vadu. Závoj / reflexy - nežádoucí odrazy světla uvnitř objektivu viz průvodní snímky focené v protisvětle.

 Adršpašsko-teplické skály

Shrnutí:

+ je to LEVNÉ

+ dobrá konstrukce, malý, kov

+ opticky výborný od f / 11, nejlépe při f / 16

- manuální ostření a clona (neberu jako nevýhodu)

- nekomunikace s tělem fotoaparátu, omezená data EXIF

- měkký na velké otvory i ve středu do f / 4 , měkké rohy až do f / 8

 

Závěr:

Myslím, že za tu cenu je to dobré rybí oko pro různé experimenty. U mě se nakonec pevně zabydlel a je součástí mé cestovní sestavy (Nikon D700 + Nikon 28-105/3.5-4.5D + Nikon 50/1.8D).